Viden og faglighed
RendbjergFavn har en årelang specialiseret viden om specialområdet. Vi har en bred faglig erfaring med forskellige diagnoser og livsvilkår og tilbyder gerne et skræddersyet forløb til den enkelte, indenfor de rammer vi har.
Vi ved at grundlæggende viden om målgruppen er altafgørende og derfor huser vi personale med specifik viden om ASF (Autismespektrumsforstyrrelser), ADHD/ADD, angst, nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, multiple funktionsnedsættelser handicaps, skolevægring, tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt og meget mere.
Vi kan tilbyde støtte til ADL (Almindelig daglig livsførelse), socialisering, mestringsstrategier, øvelse i at anvende struktursystemer og kommunikationshjælpemidler, samtale om de svære ting og støtte med konkrete redskaber til at højne selvtillid og selvværd.
Pædagogiske metoder
KRAP
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP) er et specialpædagogisk koncept, hvor det bedste fra det der virker godt i praksis, er sat sammen til ét pædagogisk redskab.
KRAP tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang, hvor der er stort fokus på det positive og de ressourcer det enkelte menneske har. Med KRAP som afsæt, skaber vi en nysgerrighed og mulighed for at være undersøgende i arbejdet. Dette går godt i hånd med det fokus vi har på ressourcer hos den enkelte og hvorpå vi i praksis, kan bevare fokus på det positive og opleve verden fra andres perspektiv.
KRAP har udviklet flere skemaer, som kan bruges i den undersøgende og nysgerrige praksis. På RendbjergFavn har vi udvalgt tre skemaer, som vi arbejder med, alt efter hvordan den enkeltes tilbud er hos os.
KRAP er konkrete redskaber, som er håndgribelige og til at forstå. Skemaerne kan anvendes på mange måder, men vigtigst er, at fokus er på den enkelte og at der tydeliggøres hvad der arbejdes med. Vi ser KRAP som en del af vores menneskesyn. I mødet med os vil der være en oplevelse af, at vi tager udgangspunkt i det positive, tilbyder omsorg og forståelse, men også en mulighed for udvikling.
Struktur og forudsigelighed
Vi arbejder med struktur og fordusigelighed, blandt andet via social stories og “De 10 H’er”, som består af nedenstående (forberendende/afklarende) spørgsmål:
1. Hvad skal vi lave – indhold?
2. Hvorfor skal vi lave det – skabe mening?
3. Hvornår laver vi det – tidspunkt?
4. Hvor skal vi lave det – placering?
5. Hvem laver vi det med – voksne, børn?
6. Hvordan laver vi det – metode?
7. Hvor længe laver vi det – tidsperspektiv?
8. Hvor meget skal jeg lave – mængde?
9. Hvem kan jeg få hjælp af – person?
10. Hvad skal vi lave bagefter – indhold?
