Pædagogisk metode anvendt på RendbjergFavn
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP) er et specialpædagogisk koncept, hvor det bedste fra det der virker godt i praksis, er sat sammen til ét pædagogisk redskab.
KRAP tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang, hvor der er stort fokus på det positive og de ressourcer det enkelte menneske har.
Med KRAP som afsæt, skaber vi en nysgerrighed og mulighed for at være undersøgende i arbejdet. Dette går godt i hånd med det fokus vi har på ressourcer hos den enkelte og hvorpå vi i praksis, kan bevare fokus på det positive og opleve verden fra andres perspektiv.
KRAP har udviklet flere skemaer, som kan bruges i den undersøgende og nysgerrige praksis. På RendbjergFavn har vi udvalgt tre skemaer, som vi arbejder med, alt efter hvordan den enkeltes tilbud er hos os.
KRAP er konkrete redskaber, som er håndgribelige og til at forstå. Skemaerne kan anvendes på mange måder, men vigtigst er, at fokus er på den enkelte og at der tydeliggøres hvad der arbejdes med.
På RendbjergFavn ser vi KRAP som en del af vores menneskesyn. I mødet med os vil der være en oplevelse af, at vi tager udgangspunkt i det positive, tilbyder omsorg og forståelse, men også en mulighed for udvikling.